تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/03/18 - 12:25
کد خبر: 472659

بانیان وضع موجود در خیال بازگشت به قدرت/ کابینه روحانی تحرکات رسانه‌ای انتخاباتی را شروع کرده

بانیان وضع موجود در خیال بازگشت به قدرت/ کابینه روحانی تحرکات رسانه‌ای انتخاباتی را شروع کرده

«این روزها کابینه روحانی عرصه رسانه‌های موافق و‌ مخالف جریان خود را در اختیار گرفته؛ بازی درست در میدان سیاست که شاید بی‌ربط به انتخابات نباشد».

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بازی دوگانه مدعیان اصلاحات و اعتدال با انتخابات امری است که از یک سو بحث تحریم انتخابات، شرط گذاری، حمله به نهاد ناظر و ... مطرح می شود و از سوی دیگر بحث جلسات و تحرکات جدی سیاسی برای انتخابات مطرح است.

حتی از دل اغتشاشات سال گذشته هم بحث انتخابات مجلس دوازدهم از سوی فعالان سیاسی دنبال می شد و در این مقطع هم بحث انتخابات و هم بحث هشدار شروع دوباره اغتشاشات را با هم مطرح می کنند.

در تازه ترین مورد، روزنامه اصلاح طلب شرق در گزارشی با عنوان «میدان‌داری تیم دوازدهم» پیرامون تحرکات رسانه ای وزیر خارجه دولت های حسن روحانی و اظهارات اخیر او در کلاب هاوس نوشته است: «نام محمدجواد ظریف به سخنوری و کیاست شهره است، نام او به‌عنوان یک سیاست‌مدار و دیپلمات کارکشته در تاریخ دیپلماسی ایران حک شده. همان‌گونه که بعد از سخنان هفت‌ساعت‌و‌نیمی که در کلاب‌هاوس داشت، روحانی برایش نوشت: «شهادت می‌دهم ظریف، رسول امین نظام بوده و هست». اما چرا این وزیر و دیپلمات سابق که دوست و دشمنش می‌دانند هرگز زبان به گزاف نگشوده و در زمان مناسب بهترین برگ خود را رو می‌کند، اکنون در فاصله چند ماه مانده به انتخابات قفل سکوت چندماهه را شکسته است؟! این صحبت‌ها و یادداشت او را شاید باید به روند مصاحبه‌های کابینه روحانی مرتبط دانست. چه زمانی که جهانگیری لب به سخن گشود و از ناگفته‌های بسیاری مانند ندامتش از نامزدی در انتخابات ۹۶ گفت که به مذاق اصولگرایان خوش آمد و چه از پیدا و‌ نهان تأثیر تحریم‌ها گفت.

بانیان وضع موجود در خیال بازگشت به قدرت

جهانگیری برای نخستین بار از جزئیاتی گفت که در اتاق فکر اقتصادی دولت دوازدهم می‌گذشت؛ از استراتژی دولت در مواجهه با تصمیم ترامپ مثل خلق ارز چهارهزارو 200 تومانی و این حقیقت که دولت تصور می‌کرد با این کار تاب‌آوری مردم را افزایش می‌دهد و با این کار به تیم مذاکره‌کننده فرصت بیشتری می‌دهد؛ اما واقعیت مطابق میل دولتمردان پیش نرفت و شدت تحریم‌ها به حدی رسید که به گفته جهانگیری دوستانی مانند چین و هند هم ایران را تنها گذاشتند. سخنان او هم مدت‌ها به توییت‌های موافق و‌ مخالفانش و‌ گزارش‌های رسانه‌های مختلف به‌ویژه در نقد وضعیت فعلی خوراک خبری داد. بعد از او مصاحبه علی ربیعی پرسروصدا شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت‌ یازدهم و سخنگوی دولت دوازدهم، گفت: قضایای ۹۶ علیه دولت روحانی با انگیزه سیاسی از مشهد شروع شد که مثل اثر بومرنگ به کل سیستم برگشت... . همان موقع در دولت این صحبت را کردم که در خیابان‌های ۹۸ حاشیه‌نشینان و فرودستان شهری بودند که حاصل ناامیدی از آینده بهتر بود؛ یعنی فقط بنزین نبود؛ یعنی مثل مرحوم مهسا که عامل شد و اثر پروانه‌ای شد، آنجا هم بنزین اثر پروانه‌ای شد. این روندی بود که مردم سال‌ها شنیدند «یک اختلاس حل بشه، مشکل ما حل می‌شه». او هم‌ موج رسانه‌ای خود را به راه انداخت و ناگفته‌هایش در رسانه‌های هر دو‌ جناح بازتاب داشت. مصاحبه اخیر علی جنتی هم با گذشت چندین روز نکات برجسته بسیاری در خود دارد که در‌حال بازنشرشدن است».

شرق در بخش دیگری از گزارش خود صریحا به انتخاباتی بودن این اظهارات به ویژه تاثیر نتیجه انتخابات مجلس بر ریاست جمهوری تاکید کرده و نوشته است: «این روزها کابینه دولت یازدهم و‌ دوازدهم‌‌ عرصه رسانه‌های موافق و‌ مخالف جریان خود را در اختیار گرفته؛ بازی درست در میدان سیاست که شاید بی‌ربط به انتخابات نباشد. در سال منتهی به انتخاباتی که نتیجه آن رئیس‌جمهور چهاردهم را تعیین خواهد کرد، هر سخن و کنش سیاسی می‌تواند مرتبط با گزاره فعالیت انتخاباتی باشد».

در بخش پایانی گزارش این روزنامه اصلاح طلب با ادعای اینکه میدان برای رقیب قدرتمند اصولگرایان فراهم شده(!)، آمده است: «اصولگرایان مجالی برای دفاع از خود ندارند و برای موفقیت احتمالی در انتخابات یا منتقد وضع موجودند یا هیزم به آتش تندروی می‌ریزند؛ اما تیم روحانی در جای درستی ایستاده‌اند و به‌موقع رازهای مگویی را می‌گویند که ابعاد مختلف شرایط سخت امروز را روشن می‌کند؛ از تصمیمات و کارشکنی‌های بخشی از بدنه اصولگرایان می‌گویند که نتیجه‌اش امروز دامان خودشان را گرفته است».

گفتنی است بهمن ماه سال گذشته روزنامه اصلاح طلب آرمان در گزارشی با بیان اینکه «بازی شروع شده» اذعان کرد که از این به بعد دولتمردان سابق نقدهای جدی به دولت رئیسی وارد می‌کنند و «ظریف هم باید وارد گود شود».

همچنین لازم به ذکر است چندی پیش رسانه های اصلاح طلب از تلاش روحانی برای بازی سازی در انتخابات امسال مجلس سخن گفته بودند. البته طبق گزارش رسانه های اصلاحات، قرار است مدیران روحانی برای انتخابات مجلس آماده شوند و روحانی راه بازگشت مستقیم خود به عرصه قدرت را از طریق دیگر محاسبه می کند؛ همان موضوعی که در بخشی از گزارش شرق یعنی تاثیرگذاری انتخابات مجلس بر ریاست جمهوری اشاره شد.

منبع: جهان نیوز

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top